Spring Academy Sustainability 2024
Why is equal access to education important for a sustainable society?
Project Week on Sustainability in Science, studies, everyday professional and private life
24th – 27th of march 2025
The principle of equal educational opportunities has a high significance in our social order. There is a broad consensus about its importance among all citizens; with the entitlement for ”quality education” it even found entrance in the 17 Goals for Sustainable Development of the United Nations. Inclusive, just and high-quality education should help Individuals to develop their abilities and talents independently from their social background. This principle fosters trust in democratic processes, because it enables educational chances and social mobility as well as the promotion of talent and excellence. This trust in democratic processes is an important fundament as the tendency to make long-term plans and invest in a joint future is higher in stable, equal societies.
At the same time, the principle of equal educational opportunities is a normative goal. It can set the direction for future endeavours in society; however, it does not exist as a real state, as no education system is free from educational inequalities. In reality this normative aspiration collides with the actual distribution of resources and social conditions.
The project week aims to examine educational opportunities reflexively, self-critically and from different perspectives: students will be able to explore the topic in a scientific and practice-oriented way, taking into consideration the findings of educational research, experiences from educational practice as well as the reality of educational inequality for disadvantaged groups. The focus lies on the challenges emerging out of the differences between social goals and the actual barriers.
Der Grundsatz von gleichen Bildungschancen hat in unserer Gesellschaftsordnung einen hohen Stellenwert. Er findet einen breiten Konsens in der Bevölkerung und hat mit dem Anspruch auf „Hochwertige Bildung“ Eingang in die 17 Ziele für nachhaltige Entwicklung der Vereinten Nationen gefunden. Inklusive, gerechte und hochwertige Bildung soll es Individuen ermöglichen, ihre Fähigkeiten und Talente unabhängig von ihrer sozialen Herkunft zu entwickeln und in einer Gesellschaft zu leben, in der Erfolg durch persönliche Leistung und Fähigkeiten bestimmt wird. Dieses Prinzip fördert das Vertrauen in demokratische Prozesse, da es Chancengleichheit und soziale Mobilität ebenso sicherstellen soll wie die Förderung von Begabung und besonderer Exzellenz. Das Vertrauen in solche demokratischen Prozesse ist ein wichtiges Fundament: In stabilen und gleichberechtigten Gesellschaften besteht eher die Tendenz, langfristig zu planen und gemeinsam in die Zukunft zu investieren.
Zugleich ist der Grundsatz von gleichen Bildungschancen ein normatives Ziel, das die Richtung für zukünftige Bemühungen in der Gesellschaft vorgeben kann, aber als realer Zustand nicht existiert, da kein Bildungssystem frei von Bildungsungleichheiten ist. In der Realität bleibt daher die Herausforderung bestehen, dass dieser normative Anspruch mit der tatsächlichen Ressourcenverteilung und den sozialen Bedingungen kollidiert. Ziel der Projektwoche ist es, Bildungschancen reflexiv, selbstkritisch und aus verschiedenen Perspektiven zu beleuchten: Von der Bildungsforschung über die Praxis bis hin zur Lebenswelt benachteiligter Gruppen sollen Studierende sich die Thematik wissenschafts- und praxisbezogen erschließen können. Im Fokus stehen die konkreten Herausforderungen zwischen gesellschaftlichen Zielen und den tatsächlichen Hürden.